Importanța orientării profesionale a adolescenților și tinerilor


Te-ai întrebat vreodată ce este orientarea profesională? Luarea deciziilor cu privire la viitoarea profesie constituie un pilon fundamental în dezvoltarea persoanei și în învățarea sa, pe tot parcursul vieții. Orientarea profesională are ca misiune rezolvarea nevoilor pe care elevii/studenții le au în situațiile în care trebuie să ia decizii cu referire la abordarea viitorului lor cu alegerea profesiei pe care doresc să o îmbrățișeze. Orientarea școlară și profesională poate juca un rol esențial în detectarea și ajutorarea tinerilor. Cercetările arată că elevii care au un plan de carieră sunt mai predispuşi să rămână în şcoală şi să se implice mai mult în educaţie și aleg profesia conform capacităților și intereselor. De aceea, în cadrul curriculei școlare începând din clasele gimnaziale, anume din clasa a V-a, se discută această temă la disciplina dezvoltare personală, deși orientarea profesională ar putea să se înceapă încă din copilărie.


 În I.P.Gimnaziul ”Mihai Eminescu” or. Cantemir, elevii absolvenți sunt implicați într-o serie de activități organizate într-un plan de orientare profesională și anume: 
-    activități de cunoaștere de sine
-    întâlniri cu profesori de la diferite colegii, școli de meserii, licee, 
-    ședințe cu reprezentanții oficiul forței de muncă, orientând elevii la cursuri de bucătar, de frizer, etc., astfel informându-i și despre bursele care se alocă pe piață. 
-    vizite la antreprenori locali, oficii, departamnte de stat

Cele mai efective și plăcute activități de către elevii instituției noastre sunt vizitele în teren. În anul de studii 2020-2021 s-a organizat o vizită cu un antreprenor local care are o afacere în domeniul grădinăritul, astfel elevii au văzut cum se dezvoltă această afacere, în ce constă și care este planul de implementare. Alte vizite s-au organizat la întreprinderi private, la restaurante, unde elevii au aflat mai multe informații despre meseria de chelner, au învățat prepararea unui anumit fel de mâncare, a unei băuturi și pregătirea unei mese festive. În cadrul altei vizite elevii au învățat cum să coacă chifle la o brutărie locală. Ei au copt 400 de chifle care, mai apoi au fost livrate gimnaziului ”Mihai Eminescu” unde au servit drept prânz elevilor. Anul acesta la data de 16 februarie, s-a organizat o vizită la Unitatea de Salvatori și Pompieri  din orașul Cantemir, care este recent construită conform standardelor europene.

Aici elevii au făcut cunoștință cu echipamentul și meseria de pompier. Persoanele responsabile pentru prezentarea acestora au demonstrat tehnici de folosire a echipamentului și niște metode de protecție în cazul a diferitor situații. Conform unui sondaj 100 % elevii absolvenți din instituția noastră consideră important organizarea activităților de orientare profesională, 60 % consideră că vizitele la organizații, instituții sunt foarte importante, 33 % consideră că organizarea ședințelor de familiarizare cu anumite profesii cu invitarea specialiștilor sunt foarte importante în timp ce 7% consideră eficace testarea personalității elevilor.  În peroiada următoare se vor continua activitățile conform planului de orientare profesională a elevilor din clasele a IX. 

Considerăm că procesul de dezvoltare profesională este, în esență, dezvoltarea conceptului de sine. Astfel, omul își poate alege viitoarea profesie  prin punerea în aplicare a propriului potenţial intelectual, dar şi prin formarea şi dezvoltarea altor competenţe.