Tinerele din Bălți au desfășurat un campanie de educație media prin dezvoltarea gândirii critice


În luna februarie curent, CDEC organizează o serie de flashmob-uri de sensibilizare asupra fenomenului dezinformării și sporire a gradului de conștientizare a importanței alfabetizării media în rândul tinerilor. Cea de-a 3 campanie de advocacy a avut genericul “Agenda unei știri veridice vs. false” și a fost organizată în incinta Colegiului de Industrie Ușoară din mun. Bălți. Aici un grup de tinere au îmbrăcat la propriu “haina” știrilor. Elevele au purtat cămăși din hârtie, fiecare reprezentând o știre (fie adevărată, fie falsă), prin care au rugat colegii să completeze mesajul campaniei "Eu sunt o ȘTIRE: spune ceva despre mine"… Tinerii din Colegiu se expuneau și notau câte o părere/idee despre fiecare tip de știre. Ulterior, ei au primit câte un pliant informativ prin care și-au evaluat cunoștințele avute despre o știre, diferența dintre una adevărată și alta falsă.

 

Prin distribuirea fișelor informative, elevilor li s-a adus la cunoștință principiile știrilor echidistante, modalități de diminuare/stopare a răspândirii știrilor false și netolerarea a știrilor false în școală, familie și societate.

 

Valeria Lîsenco, participantă la acțiune a menționat: “Aceste activități ne învață cum să înțelegem informația prezentată la știri, pe online sau discutată printre oameni. Este o diferență clară între o știre și o bârfă. Datorită activității de promovare a educației media, am înțeles cum trebuie să analizăm o știre și chiar dacă adevărul doare, el nu trebuie ascuns în cuvinte frumoase. Consider că știrile false sunt punți de manipulare a opiniei oamenilor”.

 

“Des am crezut că activitățile media nu sunt importante. Dar, cu trecerea tot mai frecventă a studiilor în regim online, am înțeles că există multe pericole. Trebuie să învățăm să ne protejăm de știri false și de manipulări, mai ales că suntem generația care “crește” cu mediul online. Doar prin activități de cunoaștere a modului cum funcționează mass-media, vom putea fi siguri în călătoria noastră online”, ne-a spus Alexandra Prepelița, o altă tânără implicată în campanie.

 

Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului „Susținerea educației de alfabetizare mediatică pentru tineri”, implementat de CDEC în cadrul Fondului pentru Cooperare Locală 2021, cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la București.